‘Toen we begonnen, was het een cowboymarkt’

Wie wil ondernemen in de journalistiek, moet veel meer kunnen dan goed verslaggeven. Daarom kijken we over de schutting bij ondernemers in andere sectoren. Jeroen Doorenbos richtte in zijn studententijd Belsimpel.nl op, een website die telefoons en abonnementen verkoopt. ‘Ik ben een doorzetter, als ik ergens aan begin dan ga ik er helemaal voor.’

“Ik kom uit een medisch gezin. Met alle artsen uit mijn familie zouden we bijna een ziekenhuis kunnen vullen. Het was dan ook logisch dat ik geneeskunde ging studeren in Groningen. Toen ik tegelijkertijd Belsimpel opzette, vond niemand dat erg of gek. Mijn ouders hebben me altijd vrij gelaten om mijn eigen keuzes te maken. Ze zien dat ik plezier heb in het ondernemen en vinden dat mooi.

“Mijn studie heb ik afgemaakt. Dat wilde ik graag, ook toen Belsimpel begon te groeien. Het was een van de drukste periodes uit mijn leven. Ik liep vier dagen per week coschappen en deed ook nog een avonddienst. De vijfde dag zat op kantoor. In het openbaar vervoer van en naar het ziekenhuis beantwoordde ik mails, en in het weekend was ik ook vaak aan het werk. Maar het is gelukt: in 2010 studeerde ik af. Ik ben een doorzetter, als ik ergens aan begin dan ga ik er helemaal voor.

“Het idee voor Belsimpel ontstond aan de keukentafel van ons studentenhuis in Groningen. Samen met mijn collega Jeroen Elkhuizen was ik een beetje aan het brainstormen over business-ideeën. We hadden tijd over en het leek ons leuk om iets op te zetten, maar wat? Het was 2006, iedereen had een gsm en een laptop, mobiel internet was in opkomst. We concludeerden dat steeds meer mensen in de toekomst overal zouden moeten internetten en besloten mobiel internet voor de laptop te gaan verkopen.

Dit stuk verscheen op 14 november 2017 op de website van het Stimuleringsfonds van de Journalistiek. Lees hier verder

Geef een reactie