‘Om winstgevend te worden moeten we nog meer groeien’

Wie wil ondernemen in de journalistiek, moet veel meer kunnen dan goed verslaggeven. Daarom kijken we in een nieuwe serie over de schutting bij ondernemers in andere sectoren. In aflevering 3: Daan Weddepohl, oprichter van leenwebsite Peerby.com.

“Ik was altijd al bezig met dingen maken. Dat ging van bouwtekeningen ontwerpen op papier tot zelf barbecues in elkaar metselen in de achtertuin. Ik weet niet of ik dat ondernemen zou noemen. Het ging me er niet om of ik er geld mee kon verdienen, ik wilde gewoon iets creëren wat anderen konden gebruiken. Vrij snel na de middelbare school begon ik een eigen softwarebedrijf. Dat ging goed, we waren winstgevend en verdienden genoeg. Toch ontbrak er iets: we werkten voornamelijk in opdracht en ik merkte dat ik liever zelf iets wilde verzinnen.

In 2009 ging ik door een pittige tijd. Er was brand in mijn appartement, mijn relatie ging uit en ik raakte mijn baan kwijt. Ik moest een beroep doen op mijn omgeving voor een logeerplek en kleding. Toen merkte ik dat er genoeg mensen bereid waren een handje te helpen, als ik er maar om vroeg. Ik besefte ook dat je niet wordt gedefinieerd door de spullen die je bezit, maar dat je gewoon kunt ‘zijn’, zonder al die materiële middelen die je ego moeten bevestigen.

Daarna liep ik een tijdje met het idee rond om iets op te zetten waarmee ik mensen binnen hun buurt met elkaar kon verbinden. Ik dacht toen aan een app waarmee ze vragen konden stellen. Pas toen ik het boek What’s mine is yours las, waarin Rachel Botsman de opkomst van de deeleconomie beschrijft, wist ik dat het een leenwebsite moest worden.

“Peerby bestaat nu vijf jaar. Overal ter wereld kunnen mensen een oproep doen om iets te lenen van de buurman, van boormachine tot bakfiets. We hebben een kwart miljoen gebruikers en onze grootste markten zijn Nederland, België en de Verenigde Staten. Winstgevend zijn we nog niet, daarvoor moeten we eerst nog meer groeien. Het is onzin dat je eerst een goed verdienmodel moet hebben voordat je gaat ondernemen. Een van onze mentoren bij het Amerikaanse acceleratorprogramma Techstart zei: ‘Businessplannen? Dat zijn artefacten uit het verleden. Ik lees ze niet meer.’ Ik denk dat dat voor veel investeerders geldt.

Dit artikel verscheen op 7 november 2017 op de website van het Stimuleringsfonds van de Journalistiek. Lees verder

Geef een reactie