‘Wacht niet op dat gouden idee, begin gewoon’

Wie wil ondernemen in de journalistiek, moet veel meer kunnen dan goed verslaggeven. Maar wat maakt een goede ondernemer? In een nieuwe serie kijken we over de schutting bij ondernemers in andere sectoren. Taco Carlier is samen met zijn broer eigenaar van stadsfietsenproducent VanMoof. Zijn doel: mensen wereldwijd op de fiets krijgen.

Voordat je gaat ondernemen moet je eerst het perfecte idee hebben. Dat is wat veel mensen denken. Onzin, vindt Taco Carlier (39). “Je kunt beter gewoon beginnen, dan komen de ideeën vanzelf,” zegt hij. “Wacht niet tot je de gouden hotelformule hebt bedacht, maar verhuur eerst je eigen kamer. Dan blijkt misschien dat er nog geen service bestaat die lakens goed wast en ga je daarmee verder. Zo rol je erin, en kom je erachter of je ondernemen leuk vindt en of je het in je hebt.”

VanMoof – een internationaal fietsenbedrijf dat verkoopt in veertig landen – is ook niet van de ene op de andere dag ontstaan, wil Carlier maar zeggen. Eerst richtten hij en broer Ties Dutchband op, een bedrijf in polsbandjes en muntjes op evenementen. Door hun bijbaantje bij een evenementenbureau wisten ze dat de polsbandjes die op festivals werden gebruikt een ingewikkelde sluiting hadden. Tijdens een familievakantie in Barcelona ontstond het idee van een machine die bandjes dicht lasert. “We bedachten dus niets nieuws, maar we gingen het bestaande gewoon beter doen.”

Carlier studeerde op dat moment nog Industrieel Ontwerp in Delft. Hij bewoog zich op een vouwfiets door de stad. Telkens als er iets kapot was aan die fiets, bleek het moeilijk de onderdelen te vervangen, omdat die alleen werden gemaakt in een fabriek in Taiwan. Daarom besloot hij dit model vouwfiets te gaan importeren naar Nederland. En daar is VanMoof weer uit gerold. Carlier: “Toen we met het bedrijf begonnen in 2009, hadden we dus al vier jaar rondgeneusd in de fietsenbranche en acht jaar ervaring als ondernemer en productontwikkelaar. Dat heeft ons enorm geholpen.”

Het laatste zetje dat Carlier nodig had om de ‘perfecte stadsfiets’ te ontwerpen, kwam toen hij op vakantie was in New York. Op een gehuurde fiets reed hij door de stad, langs het water, over de Brooklyn Bridge. Toen hij om zich heen keek, besefte hij dat hij een van de weinigen was. “Ik dacht: waarom wordt hier eigenlijk zo weinig gefietst?” In Nederland is de fiets een logisch vervoermiddel om van A naar B te komen, maar in andere landen is dat helemaal niet zo normaal. “Met dat gegeven zijn we aan de slag gegaan: hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen over de hele wereld de fiets pakken naar hun werk?”

Dit artikel verscheen op 24 oktober 2017 op de website van het Stimuleringsfonds van de Journalistiek. Lees verder

Geef een reactie